Muriel Spark: Zlata leta gospodične Jean Brodie

Številni v svetu priznani avtorji in številna zanimiva dela, ki so burila in še burijo globalni svet založništva, ob veliki in številni produkciji knjig pri nas ostajajo spregledani ali neprevedeni. Kljub številnim največjim svetovnim literarnim nagradam, pri katerih so ji priznali briljantnost pronicljivosti za detajle in sposobnosti izrisati bralcu nastopajoče osebe v vsej njihovi polnosti in prisotnosti ​je bila med njimi tudi Muriel Spark. Čeprav je ena največjih britanskih avtoric prve polovice 20. stoletja, je bil doslej v slovenščino preveden le en njen roman - Memento mori, pa še ta je izšel že davnega leta 1973. Z gesto, da roman Zlata leta gospodične Brodie uvrsti v zbirko Moderni klasiki, Cankarjeva založba vsaj nekoliko popravlja to krivico.

​V romanu Zlata leta gospodične Brodie na prvi pogled ne najdemo nič izvirnega, presenetljivega, pretresljivega. Postavljen v 30. leta 20. stoletja na Škotsko, natančneje v Edinburgh, kjer na zasebni šoli za deklice kot izredna učiteljica poučuje gospodična Jean Brodie. Njene nekonvencionalne metode poučevanja burijo duha tamkajšnjega učiteljskega zbora, dokler ji ne uspejo - zaradi izdajstva ene njenih varovank - vročiti odpovedi zaradi njenih političnih prepričanj. A kljub relativni kratkosti romana (obsega le dobrih sto strani) so se mi vsakič, ko sem se usedla za računalnik, da napišem svoje mnenje o knjigi, pojavljala nova in nova vprašanja in nove plasti romana, katerih skrivnosti sem želela odkriti.

Zgodba se vrti predvsem okoli zapletenega, parodičnega in celo nekoliko ekstravagantnega odnosa, ki ga gospodična Brodie razvije s svojimi dekleti: na nekaterih področjih je precej liberalen, na drugi pa precej radikalno konzervativen, predvsem ko gospodična Brodie pokaže svoje občudovanje po fašističnih idealih urejenega sveta. Ne samo, da namesto matematike, jezika in družboslovnih znanosti v ospredje postavlja likovno umetnost, gledališče, film in glasbo, odločena je, da bo svojim učenkam vcepila neodvisnost, strast in ambicije, kar je bilo za tisti čas precej radikalno. Namesto varnosti, na prvo mesto postavlja dobroto, resnico in lepoto. Kot pravi Sparkova so dekleta poznale "buchmanite in Mussolinija, italijanske renesančne slikarje, koristi, ki jih koži prinašata čistilno mleko in nepozebnik, vedele so, kaj je menarha, se poučile o ljubezenskem življenju Charlote Brontë in gospodične Brodie. Poznale so osnove astrologije, ne pa bitke pri Flodden Fieldu in glavnega mesta Finske ...".

​Dekleta, na začetku stara okrog deset let, so očarana nad izjemno prezenco in samozavestjo, živahnostjo in brezkompromisnostjo gospodične Brodie, zato ji slepo sledijo. A bolj ko odraščajo, bolj jih vpleta v svoje življenje in določa njihovo vlogo v njem. Ujeta v vrtinec čustev svojih preveč dramatiziranih romanc, podcenjuje močan vpliv, ki ga ima na življenje teh mladenk.

“Ali veš,” je rekla Sandy, “da bi to moralo biti najsrečnejše obdobje našega življenja?”
”Ja, to vsi kar naprej ponavljajo,” je odvrnila. “Pravijo: užijte svoja šolska leta, kajti ne veste, kaj vas čaka.”
”Gospodična Brodie pravi, da so najboljša zlata leta,” je rekla Sandy.
”Že, ampak ona se ni nikdar poročila, kot so se naši starši.
”Oni nimajo zlatih let,” je rekla Sandy.
”Imajo pa spolne odnose, “ je odvrnila Jenny.
— str. 115-116

Kljub temu da gospodična Brodie dekleta uči le v prvih dveh letih po prihodu na šolo, s šestimi ostane v tesnih zaupnih stikih vse do konca svojega življenja. Monica, Rose, Eunice, Sandy, Jenny in Mary postanejo njene izbranke, zaupnice, zarotnice. Pri tem ne ostane le njihova mentorica, učiteljica, vzornica, ki skuša iz svojih varovank narediti smetano škotske družbe, temveč si jih s svojo manipulativno naravo podredi do te mere, da so zanjo pripravljene narediti vse, njena prepričanost o predeterminiranosti narave vsake od njih pa naravnost podcenjujoča in poniževalna (Mary kot večni grešni kozel in štor, Rose kot zapeljivka in ljubimka, Eunice kot dekle za razvedrilo ipd.). Kljub temu pa življenjske izkušnje deklet niso pomembne za napetost pripovedi, v ospredje Sparkova postavi nekoliko angleški črni humor in ekscentričnost gospodične Brodie, ki iz sebe gradi kult osebnosti, enako kot diktatorji, ki jih občuduje (Hitler, Mussolini, Franco).

Sparkova bralcu nikjer ne razkrije resničnih čustev, ki vrejo v gospodični Brodie. Ta so prepuščena domišljiji deklet, ki svoja prepričanja in stališča do njenih dveh ljubimcev - enorokega Teddyja Lloyda, poročenega učitelja likovnega pouka in Gordonom Lowtherjem, učiteljem petja, ki je vanjo zares zaljubljen, a se kasneje, ker ga Brodiejeva zavrne poroči z učiteljico kemije, gospodično Lockhart - oblikujejo na podlagi njenih živih pripovedovanj in svoje domišljije, ki je v najstniških letih še posebej burna. Na koncu se blagoslov gospodične Brodie spremeni v njeno prekletstvo: obsojena je živeti svoje življenje prek svojih mladih nadomestkov in tako izgubi nadzor nad svojo usodo. Izda jo namreč ravno tista, ki ji najbolj zaupa.

Cankarjevi založbi se zahvaljujem za recenzijski izvod.


Muriel Spark: ZLATA LETA GOSPODIČNE JEAN BRODIE

  • Izvirni naslov: The Prime of Miss Jean Brodie

  • Prevod: Tadeja Spruk

  • Jezik: slovenski

  • Datum izida: 01. 09. 2020

  • Število strani: 136

  • Vezava: trda

  • ISBN/EAN: 9789612824624

  • Zbirka: Moderni klasiki

  • Založba: Cankarjeva založba

    ****

Previous
Previous

Gabor Mate: Ko telo reče ne